ابزار رایگان وبلاگ

icon

پایگاه اینترنتی عترت طاهرین

اهل بیت علیهم السلام در نگاه قرآن - پایگاه اینترنتی عترت طاهرین
X
تبلیغات
رایتل

ویدیو

مسابقات

    هر سال مسابقات کشوری جامعه القرآن برگزار میشه و علاقه مند های زیاد خودش رو داره. اما یه فرقی که امسال این مسابقات داره اینه که امسال علاقه مندان از سراسر جهان شرکت میکنند و فقط مربوط به کشور پر افتخار ایران نیست. امسال میزبان این مسابقات مردمان خون گرم استان یزد هستند و تمامی شرکت کنندگان مهمان مردمان شهر قنات و قنوت وقناعت. زمان و مکان برگزاری این مسابقات هم12 و 13 و 14 مرداد ماه در دانشگاه یزد هست. امیدواریم که امسال هم همچون سال های گذشته مسابقات سطح بالای خود رو حفظ کنه

    » اخبار و عکس های این مسابقات به زودی در وب قرار میگیرد.

آمار و ارقام

    تعداد بازدیدکنندگان : 5605
    آخرین آپدیت: یک شنبه 1395/4/20

به سوی ولایت

    اى مردم! اندیشه کنید و آیات الهى را بفهمید، در محکمات آن دقت کنید و متشابهات آن را دنبال نکنید. به خدا قسم هرگز کسى نداهاى قرآن را نمى تواند بیان کند و تفسیر آن را روشن کند، جز آن کسى که من دست او را گرفتم و او را معرفى کردم.

    » پیامبراکرم در روز عید غدیر

ملکه شدن حفظ

    قابل توجه دوستان گرامی این بخش مخصوص سوالات شما است که در رابطه با قرآن است .این مطلب پاسخ به سوال دوست مان که در قسمت نظرات مطلب اول گذاشته شده است میباشد. شما هم اگر سوالی در زمینه حفظ قرآن دارید میتوانید بپرسید   پاسخ به سوال آقای نوروزیان:"همانگونه که از اساتید حفظ شنیده اید ، ملکه شدن یکی از مراحل حفظ است. این مراحل عبارت اند از:   برای مشاهده ادامه مطلب
    » بر روی تصویر کلیک کنید

حدیث

جستجو

تواشیح

شرح حال

    از زبان نویسنده:

    فضای مجازی محل امتحان‌ها و تکلیف‌های جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش‌های آدم‌ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه می‌توان کاملاً آن را کنار گذاشت و نه می‌توان به راحتی از آسیب‌هایش در امان بود. همۀ دنیا همینطور است.مهم این است که ما بتوانیم در مواجهه با این عرصه، هوشمندانه و مسئولانه برخورد کنیم، و با نشان دادن قدرت معنوی خود محل تجلی حکمت خداوند متعال در خلقت انسان قرار گیریم. ما با ساخت این وبلاگ در نظر داشته و داریم که گامی هر چند کوچک در زمینه معنوی ساختن فضای سایبری برداریم. امیدوارم که ما را یاری فرمایید.

    ابوالفضل جعفرپور

پرهیزازتجملات

    به گزارش خبرگزاری مهر: :

    حجت الاسلام محمد باقر حسینی اراکی در مراسم اختتامیه بخش نخست سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که شامگاه دوشنبه در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: اگر تلاوت قرآن در محور عبودیت و انس با قرآن قرار بگیرد موجب ترویج صحیح عمل به دستورات الهی می‌شود.

    وی افزود:

    «شهید حسن دانش» از شهدای قرآنی فاجعه منا، سال‌ها پیش در یک محفل انس با قرآن در استان کرمانشاه حضور پیدا کرد و خطاب به من گفت: «اگر میخواهی تلاوت‌های من اثر بخش شود فراهم کردن مکان ساده‌ای برای من کفایت می‌کند».

    کاری از پایگاه اینترنتی عترت طاهرین

این بقیه الله

    معرفی امام زمان از زبان خودشان :

    ابونصر خادم میگوید: سه روز بعد از تولد آن جناب(حضرت مهدی) به حجره ای که گهواره آن مولود در آن بود رفتم و چون او را دیدم مانند قرص ماه می درخشید و از روی مودت و مسرت بر او سلام کردم؛ فوراً جواب سلام مرا داد

    و در معرفی خود فرمود:

    « أنا خاتَمُ الأوصیاءِ وَ بِی یَرفَعُ البَلاء عَن شیعَتی : من خاتم اوصیائم و بواسطۀ من بلاها از شیعیانم برداشته می شود.»

    کاری از پایگاه اینترنتی عترت طاهرین

پیوند ویژه

    امام خمینی

    دفتر مقام معظم رهبری

نظرسنجی

    چطور با ما آشنا شدید؟

نغمه های بهشتی

اسلایدر

اهل بیت علیهم السلام در نگاه قرآن

تردیدى نیست که مصداق کامل و جامع آیاتى که در قرآن مجید ایمان و جهاد و هجرت و اخلاص و یقین و اخلاق حسنه و عمل صالح و عبادت شبانه و بیدارى سحر و صدق و وفا و کرم و سخا و... را مطرح مى کنند، اهل بیت علیهم السلام هستند چنان که در کتاب هاى شیعه و سنى مشاهده مى کنیم.

این مطلب تا جایى مسلم و قطعى است که هم شیعه و هم اهل سنت کتاب هایى تحت عنوان آیات نازل در حق على علیه السلام و آیات نازل در حق اهل بیت علیهم السلام تألیف کرده اند.
قرآن در مورد پیامبر صلى الله علیه و آله که اصل و ریشه و پایه حقیقت وجودى اهل بیت علیهم السلام است، روشن و گویا و به صراحت سخن گفته و در مورد اهل بیت علیهم السلام در بسیارى از آیات به کنایه و اشاره واقعیت را بیان نموده است.
چون مخاطبان قرآن، اهل عقل و خرد و صاحبان اندیشه و فکر و اولوا الالباب هستند، با نور باطن و با پذیرفتن روایات و با تأمل و نظر دقیق درمى یابند که در میان امت اسلام این گونه آیات مصداق اتمّ و اکملى جز اهل بیت علیهم السلام  ندارند و در برخى از این آیات هیچ راهى جز تأویل به اهل بیت علیهم السلام پیش روى صاحب خرد نمى گذارد و اگر آن بزرگواران مصداق اتمّ و اکمل و نقطه تأویل آن آیات نباشند، باید ملتزم به این مطلب شویم که بسیارى از آیات قرآن بى مصداق و بى تأویل است و نتیجه التزام به این مطلب نقص قرآن است که اعتقاد به آن مساوى با کفر و سبب دچار شدن به عذاب روز قیامت است.

شخصیت پیامبر صلى الله علیه و آله در قرآن

قرآن مجید درباره عظمت و شخصیت پیامبر بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله با صراحت مى فرماید:
«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ...».
همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود و رحمت مى فرستند... .1
در روایات آمده که صلوات خدا بر پیامبر صلى الله علیه و آله، رحمت ویژه از جانب او نسبت به پیامبر صلى الله علیه و آله و صلوات فرشتگان مدح و ستایش پیامبر صلى الله علیه و آله یا طلب رحمت براى او از پیشگاه خداست.2
قرآن مجید براى پیامبر صلى الله علیه و آله چنان شخصیتى قائل است که بیعت و پیمان با او را به طور کامل بیعت و پیمان با خدا مى داند،
«إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ...».
به یقین کسانى که با تو بیعت مى کنند، جز این نیست که با خدا بیعت مى کنند؛3

اطاعت از خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله

قرآن درباره اطاعت از خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله که نتیجه و محصول شیرینش کامیابى و پیروزى بزرگ در دنیا و آخرت است، مى فرماید:
«... وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِیماً».
... و هرکس خدا و پیامبرش را اطاعت کند، بى تردید رستگارى بزرگى یافته است.4

قرآن مجید نتیجه اطاعت از خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله را همنشینى با پیامبران و صدیقین و شهیدان و شایستگان در قیامت مى داند:
«وَ مَنْ یُطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً».
و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانى از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت [ ایمان، اخلاق و عمل صالح ] داده؛ و اینان نیکو رفیقانى هستند.5

قرآن کریم اطاعت از پیامبر صلى الله علیه و آله را اطاعت از خدا مى داند و این آیه برترین دلیل بر برترى پیامبر صلى الله علیه و آله بر همه موجودات جهان هستى است. 
«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ...».
هر که از پیامبر اطاعت کند، در حقیقت از خدا اطاعت کرده... .6

قرآن حکیم اطاعت از خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله را سبب ورود به بهشت و روى گردانى از خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله را علت دچار شدن به عذاب دردناک مى داند.
«... وَ مَنْ یُطِعِ اللهَ وَ رَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ یَتَوَلَّ یُعَذِّبْهُ عَذاباً أَلِیماً».7
... و کسى که از خدا و پیامبرش اطاعت کند، او را در بهشت هایى درآورد که از زیر درختان [آن] نهرها جارى است، و هر کس روى بگرداند او را به عذابى دردناک عذاب مى کند.

قرآن کریم، اطاعت از پیامبر صلى الله علیه و آله را سبب شمول رحمت حق نسبت به مطیع مى داند:
«... وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».
... و این پیامبر را اطاعت کنید تا مورد رحمت قرار گیرید.8

اهل بیت علیهم السلام در قرآن کریم

قرآن مجید درباره اهل بیت علیهم السلام در آیه شریفه تطهیر 9 به صراحت سخن رانده و در آیات دیگر علائم و نشانه هایى را ذکر مى کند که جز بر اهل بیت علیهم السلام به نحو اکمل و اتمّ منطبق نیست.
عبدالله بن جعفر مى گوید على علیه السلام به من گفت: در آیه «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».10 جز پاک شدگان [از هر نوع آلودگى] به [حقایق و اسرار و لطایف] قرآن دسترسى ندارند.
منظور خدا از پاکان ما هستیم. ماییم که خدا همه آلودگى ها را از ما زدوده و ما مصداق این آیه هستیم:
 «... أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا...».
... این کتاب را به کسانى از بندگانمان که برگزیدیم به میراث دادیم... .11
ما صفوة الله هستیم و ضرب المثلهاى قرآن مانند «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةً»12 درباره ما آمده و وحى بر ما نازل شده است.13

در منابع حدیث شیعه بیش از سیصد و چهار مورد روایت آمده که مى گوید منظور از “قربى” در آیات قرآن، اهل بیت علیهم السلام هستند و در منابع اهل سنت نیز در کتب متعدد 14 “قربى” به معناى اهل بیت علیهم السلام و ائمه طاهرین اهل بیت علیهم السلام ذکر شده است.
در سوره مبارکه نور آمده است:
 «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ».
[این نور] در خانه هایى است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه ها صبح و شام او را تسبیح مى گویند.15
در این آیه سخن از خانه هاى ایشان است که مى فرماید:
نور خدا در خانه هایى است که خدا توفیق داده رفعت و بلندى یابند و در آن خانه ها نام خدا برده مى شود و صبح و شام براى او تسبیح مى گویند. خانه هایى که پیوسته آکنده از یاد خدا بود و بامداد به شامگاه نمى رسید مگر آنکه در پرتو ذکر و یاد خدا و مناجات با محبوبشان نامه اعمال روزانه را گشوده و به همان منوال به پایان مى بردند و همواره اهل آن خانه ها به عشق دوست مى زیستند و به بندگى و عبادت او مى کوشیدند و با این حال لحظه اى از خدمت به بندگان خدا غافل نبودند.
انس بن مالک و بُرَیْدَه مى گویند: رسول خدا صلى الله علیه و آله آیه شریفه “فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ...” را قرائت کرد پس مردى از جاى برخاسته، پرسید: این بیوت کدام بیوت اند؟ رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: بیوت پیامبران است، پس ابوبکر برخاست و گفت: یا رسول اللّه! این بیت هم از آنهاست؟ و اشاره به خانه على و فاطمه کرد، پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: آرى، از برترین آنهاست.16
اهل بیت علیهم السلام از مصادیق اتمّ و اکمل حقایق عالى معنوى هستند که در آیه شریفه سوره نور مطرح است:
 «رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ».
مردانى که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات باز نمى دارد، [و] پیوسته از روزى که دل ها و دیده ها در آن زیر و رو مى شود، مى ترسند.
آرى، در حالى از قیامت هراس داشتند که ایمان و اعمال و اخلاق و رفتار و کردار و نیت و اخلاصشان از همه جهانیان برتر و با ارزش تر بود.17
_________________________
پی نوشت:
(1) - احزاب (33): 56.

(2) - تفسیر الصافى: 4/ 201.
(3) - فتح (48): 10.
(4) - احزاب (33): 71.
(5) - نساء (4): 69.
(6) - نساء (4): 80.
(7) - فتح (48): 17.
(8) - نور (24): 56.
(9) - احزاب (33): 33.
(10) - واقعه (56): 79.
(11) - فاطر (35): 32.
(12) - ابراهیم (14): 24.
(13) - کتاب سلیم بن قیس الهلالى: 834، حدیث 42؛ بحار الأنوار: 33/ 265، باب 20.
(14) - مستدرک حاکم: 2/ 172؛ ذخائر العقبى: 25/ 138؛ مجمع الزوائد: 7/ 101؛ الصواعق المحرقه: 258/ 272؛ اسد الغابة: 5/ 367)؛ نور الأبصار: 112؛ فضائل الصحابه: 2/ 669؛ تفسیر الدر المنثور: 6/ 7؛ تفسیر ابن کثیر: 4/ 169؛ تفسیر القرطبى (ص 5841)؛ تفسیر الکشاف: 2/ 339.
(15) - نور (24): 36.
(16) - شواهد التنزیل: 1/ 533، حدیث 567؛ بحار الأنوار: 36/ 117، باب 39، حدیث 64.
(17) - نور (24): 37.

منبع: اهل بیت علیهم‏ السلام عرشیان فرش نشین، شیخ حسین انصاریان

منبع:موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت