پایگاه اینترنتی عترت طاهرین
پایگاه اینترنتی عترت طاهرین

پایگاه اینترنتی عترت طاهرین

دوست داشتن اهل بیت

                                                                                

»محبت اهل بیت علیهم السلام در قرآن

در آیه 23 سوره شوری آمده است:
 
" قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏"
ای پیامبر بگو در مقابل تبلیغ رسالت مزدی از شما نمی خواهم به جز دوست داشتن نزدیکانم

چگونه مودت نزدیکان اجر رسالت است؟

این آیه اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دوستی نزدیکان آن حضرت بیان داشته است. حال اینکه آیات دیگری از قرآن تاکید میکند پیامبران برای رسالت خود اجر مزدی نمی خواهند. خداى تعالى از عده‏اى از انبیاء از قبیل نوح و هود و صالح و لوط و شعیب (ع) حکایت کرده که در ضمن سخنانى که به امت خود مى‏گفتند، این را نیز خاطرنشان کرده‏اند که" وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلى‏ رَبِّ الْعالَمِینَ"؛ من از شما در برابر رسالتم اجرى نمى‏خواهم، اجر من تنها نزد پروردگار عالم است. (سوره شعراء، آیه 180) (سوره یوسف، آیه 104)  و در سوره شعرا و سوره‏هایى دیگر از خود رسول خدا (ص) حکایت شده که به امت خود فرموده:" وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ" یا به آن حضرت دستور داده شده که اجر نخواستن خود را به مردم بگوید:" قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ" ؛بگو در برابر رسالتم هیچ اجرى از شما طلب نمى‏کنم. (سوره ص، آیه 86)
از کنار هم قرار دادن این آیه با آیات مورد اشاره تعارضی به ذهن می رسد که چگونه قرآن در جایی اجر خواستن برای رسالت را نفی میکند و در جای دیگر مودت نزدیکان پیامبر را اجر رسالت آن حضرت می داند. قرآن خود در ایه ای دیگر این تعارض ظاهری را رفع می کند: :" قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ؛ بگو آن اجرى هم که از شما خواستم به نفع خود شما است و سودش عاید خودتان مى‏شود. اجر من را خدا خواهد داد (48سورۀ هسبأ )

روایات مربوطه در منابع شیعه:

در منابع شیعه اخبار بسیار زیادى وارد شده که همه آنها آیه را به مودت عترت و دوستى با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تفسیر کرده است. ما در اینجا چند مورد را من باب نمونه نقل می کنیم:
1- در مجمع البیان از امام على (ع) روایت کرده که فرموده: در مورد ما در آل حم آیه‏اى است که مى‏فرماید: مودت ما را حفظ نمى‏کند مگر کسى که ایمان به خدا داشته باشد، آن گاه آیه" قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏" را تلاوت فرمود.
طبرسى (رحمة اللَّه علیه) سپس می‏گوید: منظور کمیت شاعر هم اشاره به همین آیه است که میگوید:
         وجدنا لکم فى آل حم آیة             تاولها منا تقى و معرب‏
 یعنى در آل حم آیه‏اى یافتیم که هر پرهیزکار و آشنا به لغت عرب آن را فهمید
2- در کافى به سند خود از عبد اللَّه بن عجلان از امام ابى جعفر (ع) روایت آورده که در تفسیر" قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏" فرمود منظور از" قربى" ائمه (ع) هستند
3- تفسیر البرهان نقل مینماید که امام صادق علیه السلام به ابوجعفر احول (مومن طاق) فرمود : اهل بصره در باره آیه قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ چه میگویند؟ اوعرض نمود فدایت شوم مردم میگویند که مراد آیه اقارب و خویشان رسول خدا صلى اللّه علیه و آله است. امام فرمود دروغ میگویند آیه محققا نازل شده در باره اهل بیت: على و فاطمه و حسن و حسین اصحاب کساء علیهم السلام.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد